Saturday, 22 January 2011

AMANAH HARTANAH BUMIPUTERA (AHB) OLEH PHB & MAYBANK


Maklumat ini diperolehi daripada brochure yang telah dicetak oleh pihak Permodalan Hartanah Berhad (PHB) dengan kerjasama Maybank. Mudah untuk dirujuk semula pada bila-bila masa.

Mungkin ada antara kita yang masih tidak mendapat info yang jelas berkenaan AHB yang mempunyai dana sebanyak RM1b. Anda tidak perlu lagi bergegas ke Maybank untuk mendapatkan info asas sebab semuanya ada di sini. Berikut adalah Soalan-soalan Lazim berkenaan AHB.
---
1. MENGENAI AHB

1.1 Apakah Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) ?
AHB merupakan unit amanah saham berlandaskan Syariah yang akan membuat pelaburan terutamanya di dalam pemilikan benefisial hartanah-hartanah komersial yang terletak di pelbagai lokasi utama di Malaysia. AHB mempunyai saiz dana permulaan sebanyak 1 billion unit dan unit sedia ada ini adalah untuk dimiliki oleh pelabur-pelabur Bumiputera dengan harga RM1.00 melalui mana-mana cawangan Maybank.

AHB pada masa ini, disandarkan oleh lima hartanah-hartanah komersial perdana yang disewakan dan hartanah-hartanah komersial perdana tersebut memperolehi aliran tetap pendapatan melalui sewa yang dikenakan.

AHB ditubuhkan bertujuan untuk memberi peluang kepada pelabur-pelabur Bumiputera agar dapat turut serta mengambil bahagian di dalam memiliki hartanah-hartanah komersial perdana melalui pemegangan unit di AHB.

1.2 Apakah objektif pelaburan AHB?
Objektif pelaburan AHB adalah untuk memberi peluang pelaburan yang menjana pendapatan yang berterusan dan konsisten di samping mengekalkan modal pelaburan para pemegang unit.

1.3 Siapakah yang layak untuk melabur di dalam AHB?
Berikut adalah senarai Bumiputera Malaysia yang layak melabur di dalam AHB:
  • Akaun Kanak-kanak/Remaja (ibu bapa atau penjaga sah berumur tidak kurang 18 tahun yang melabur bagi pihak kanak-kanak/remaja berumur 3 bulan sehingga 18 tahun ke bawah; dan
  • Akaun Dewasa (18 tahun ke atas)
1.4 Apakah kelebihan yang diperolehi dengan melabur di dalam AHB?
  • Pelaburan adalah disandarkan kepada hartanah-hartanah perdana di pelbagai lokasi utama di Malaysia
  • Pelaburan AHB telah disahkan sebagai patuh Syariah
  • Pengurusan yang profesional dan berpengalaman
  • Mampu dimiliki kerana tidak memerlukan modal permulaan yang besar
  • Hak dan kepentingan pemegang unit diawasi oleh AmanahRaya Trustee Berhad, sebagai pemegang amanah
  • Pelaburan jangka panjang yang berpeluang menjana pulangan yang kompetitif
  • Rangkaian cawangan-cawangan Maybank yang meluas di seluruh negara

2. MELABUR DI DALAM AMANAH HARTANAH BUMIPUTERA

2.1 Apakah yang saya perlu lakukan sekiranya saya berminat untuk melabur di dalam unit amanah AHB?
Anda perlu membaca serta memahami isi kandungan Prospektus yang telah didaftar dengan Suruhanjaya Sekuriti, sebelum membuat sebarang pelaburan.

Naskah-naskah Prospektus dan borang pendaftaran boleh didapati di mana-mana cawangan Maybank di Malaysia.

2.2 Apakah yang saya perlu lakukan sekiranya saya ingin membeli unit Amanah AHB?
Anda boleh membeli unit-unit amanah AHB di mana-mana cawangan Maybank di seluruh Malaysia di hari bekerja* pada waktu pejabat. Sekiranya anda mengunjungi mana-mana cawangan Maybank, anda adalah dinasihati untuk:
  • Meminta bantuan di Kaunter Pertanyaan
  • Anda akan dirujuk kepada Eksekutif Kewangan (FE) di cawangan Maybank untuk keterangan lanjut mengenai AHB
  • Isi "Borang Pendaftaran - Akaun Dewasa" atau "Borang Pendaftaran - Akaun Kanak-kanak/Remaja", mana-mana yang berkaitan dengan anda 
  • (Sila ambil perhatian bahawasanya anda diperlukan untuk memberi butiran akaun bank anda di dalam borang pendaftaran bagi tujuan pembayaran dividen (sekiranya ada). Sebarang pembayaran dividen akan dibuat melalui akaun bank anda. Bagi akaun selain Maybank, anda akan dikenakan caj minima sebagai kos transaksi sekiranya pembayaran dividen dibuat. Sebagai pilihan, anda boleh membuka akaun baru di Maybank dengan deposit minima sebanyak RM10).
  • Hantar borang yang telah dilengkapi, kad pengenalan atau Mykid/sijil kelahiran yang asal (untuk kanak-kanak yang berumur 3 bulan sehingga 18 tahun) dan pembayaran di dalam bentuk tunai/cek bank di kaunter. Sejurus urusan permohonan anda selesai, anda akan diberi salinan "Borang Pendaftaran" yang telah disahkan sebagai bukti pelaburan yang telah anda buat
Nota:- *Definisi "hari bekerja" adalah seperti yang dinyatakan di dalam prospektus

(Petikan dari prospektus muka surat viii: Business Day : A day (excluding Saturday, Sunday and Public Holiday) on which commercial banks are open for business in Kuala Lumpur, Malaysia)

2.3 Berapakah harga seunit AHB?
Harga seunit AHB adalah ditetapkan pada RM1.00.

2.4 Berapakah pelaburan minimum, maksimum dan pelaburan tambahan minimum yang dibenarkan?
Pelaburan permulaan adalah sebanyak RM500 dan pelaburan tambahan minimum adalah serendah RM100.
Pelaburan maksima bagi individu Bumiputera yang layak melabur adalah sebanyak RM200,000.

2.5 Berapakah jumlah minima untuk jualan balik unit AHB?
Jumlah minima bagi jualan balik unit AHB adalah RM500. Anda boleh menjual balik unit AHB dengan mengisi "Borang Jualan Balik" di kaunter.
(Sila ambil perhatian bahawasanya jumlah lebihan unit daripada permintaan jualan balik AHB yang berada di akaun anda mestilah tidak kurang daripada RM500. Sekiranya kurang dari jumlah tersebut, anda akan dikehendaki untuk menjual balik kesemua lebihan unit anda dan seterusnya akaun anda akan ditutup)

2.6  Berapa kerapkah saya boleh menjual balik unit pelaburan AHB saya?
Penjualan balik unit AHB hanya dibenarkan sekali setiap bulan kalendar.

2.7 Apakah cara pembayaran yang dibenarkan untuk melabur di dalam AHB?
Sama ada melalui tunai atau cek bank (pembayaran melalui cek peribadi adalah tertakluk kepada cek yang telah ditunaikan).

2.8 Adakah saya akan diberikan buku simpanan atau sijil semasa membuat pelaburan?
Pelaburan anda dibuktikan melalui salinan "Borang Pendaftaran" yang telah disahkan sewaktu pembelian unit AHB di Maybank. Data peribadi anda akan disimpan dan dipelihara melalui "Maybank Automated Retails System".
Sementara itu, penyata pelaburan anda akan dikeluarkan setiap enam bulan. Anda juga boleh meminta penyata pelaburan anda dicetak di mana-mana cawangan Maybank dengan memberi kad pengenalan anda sebagai dokumen pengesahan.

2.9 Berapa kerapkan pengagihan pendapatan AHB?
Pengagihan pendapatan, sekiranya ada, akan dibuat dua kali setahun.

2.10 Berapakah pulangan untuk pelaburan di dalam  unit AHB?
Pulangan adalah kompetitif dan bertujuan untuk memberi pulangan yang lebih baik daripada pulangan 12-bulan Akaun Pelaburan Am-i di Maybank Islamic Berhad.

2.11 Adakah pengagihan dapat dilabur semula?
Secara amnya, pengagihan pendapatan akan dibayar melalui tunai ke dalam akaun bank anda. Walau bagaimanapun, pemegang unit adalah dibenarkan untuk membuat pelaburan semula tertakluk kepada ketersediaan unit-unit.

2.12 Adakah pemegang unit akan dikenakan yuran atau caj ke atas jualan/belian balik?
Tiada sebarang yuran atau caj yang akan dikenakan. Anda boleh membeli dan menjual balik unit pada harga tetap iaitu RM1.00 seunit.

2.13 Adakah AHB mempunyai tempoh matang?
AHB tidak mempunyai tempoh matang. Tempoh jangka masa AHB adalah tidak ditetapkan dan tertakluk kepada kandungan Surat Ikatan Amanah.

2.14 Bolehkah saya membuat permohonan pindahan unit?
Pindahan unit adalah tidak dibenarkan melainkan bagi tujuan-tujuan berikut:
(i) pindahan unit kepada dan daripada Penaja; atau
(ii) pindahan unit kepada pemegang amanah, pentadbir atau wasi kepada estet pemegang unit yang telah meninggal dunia, yang layak untuk didaftarkan sebagai pemegang unit.

2.15 Di manakah saya boleh mendapatkan maklumat yang lebih lanjut mengenai unit-unit AHB ini?
Anda boleh menghubungi Pengurus Pelaburan AHB di nombor 03-2297 7888 atau mana-mana cawangan Maybank seperti yang disenaraikan di prospektus AHB.
---

Pesanan: Sila sediakan salinan Kad Pengenalan anda atau individu di bawah jagaan anda sekiranya ingin membeli unit-unit AHB bagi mempercepatkan urusan di kaunter.

Dipetik dari prospektus:-
Lease Assets : The beneficial ownership of the following real estate:
  1. Parcel 3C4 Putrajaya - RM260,000,000
  2. CP Tower - RM175,000,000
  3. Logistics Warehouse - RM95,000,000
  4. Wisma Consplant - RM175,000,000
  5. Tesco Setial Alam - RM95,000,000
Pendapatan daripada hasil sewa aset-aset di atas akan diagih-agihkan kepada pemegang unit dua kali setahun.

Lain-lain Info
Manager : Mayban Investment Management Sdn Bhd (421779-M)
Company Secretary of The Manager : Ruhaizat Bin Ehwan (LS0007091)
Sponsor : Pelaburan Hartanah Berhad (732816-U)
Trustee : AmanahRaya Trustees Berhad (766894-T)
Tax Adviser : Messrs. PricewaterhouseCoopers Taxation Services Sdn Bhd (464731-M)
Legal Adviser : Messrs. Shahrizat Rashid & Lee
Auditor : Messrs. Ernst & Young (AF0039)
Financial Year End : 30 September

Download AHB FAQ in English Version

Agihan Pendapatan
Belum ada sebarang pengagihan AHB. Data akan dikemas kini selepas agihan dibuat.
Agihan pendapatan dikira berdasarkan kepada Jumlah Purata Baki Minimum pelaburan pada tempoh pengiraan pendapatan.

Contoh Pengiraan :-
> katakan tempoh pengiraan pendapatan daripada bulan April - Sept (6 bulan)

April 
Minggu 1 - anda melaburkan sejumlah RM1,000
Minggu 2 - anda menambah pelaburan sebanyak RM500. Pelaburan anda bertambah = RM1,500
Minggu 3 - anda mengeluarkan sebanyak RM800. Baki pelaburan = RM700 (1,500-800)
Minggu 4 - anda menambah pelaburan sebanyak RM1,000. Baki keseluruhan = RM1,700
*baki minimum pelaburan anda pada bulan April = RM700

Mei
Minggu 1 - baki pelaburan bawa ke hadapan = RM1,700
Minggu 2 - anda menambah pelaburan sebanyak RM500. Pelaburan anda bertambah = RM2,200
Minggu 3 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
Minggu 4 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
*baki minimum pelaburan anda pada bulan Mei = RM1,700

Jun
Minggu 1 - baki pelaburan bawa ke hadapan = RM2,200 
Minggu 2 - anda membuat pengeluaran sebanyak RM500. Pelaburan anda berkurangan = RM1,700
Minggu 3 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
Minggu 4 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
*baki minimum pelaburan anda pada bulan April = RM1,700


Julai
Minggu 1 - baki pelaburan bawa ke hadapan = RM1,700
               - anda menambah pelaburan sebanyak RM2,300. Pelaburan anda bertambah = RM4,000
Minggu 2 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
Minggu 3 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
Minggu 4 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
*baki minimum pelaburan anda pada bulan April = RM1,700


Ogos
Minggu 1 - baki pelaburan bawa ke hadapan = RM4,000 dan tiada pengeluaran
Minggu 2 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
Minggu 3 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
Minggu 4 - anda membuat pengeluaran sebanyak RM500. Baki pelaburan anda = RM3,500
*baki minimum pelaburan anda pada bulan April = RM3,500

September
Minggu 1 - baki pelaburan bawa ke hadapan = RM3,500
Minggu 2 - anda menambah pelaburan sebanyak RM1,500. Pelaburan anda bertambah = RM5,000
Minggu 3 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
Minggu 4 - anda tidak membuat sebarang pengeluaran
*baki minimum pelaburan anda pada bulan Mei = RM3,500

Oleh yang demikian, Jumlah Purata Baki Minimum untuk tempoh selama 6 bulan ialah:
= (700 +1,700 + 1,700 + 1,700 +3,500 + 3,500) / 6 bulan
= 2,133
Jika agihan adalah sebanyak 4%, maka jumlah pendapatan ialah 2,133 x 4% = 85.32 untuk 6 bulan yang pertama
Agihan adalah dalam bentuk TUNAI dan akan dikreditkan dalam akaun Pemegang Unit
Tiada pelaburan semula akan dilakukan secara automatik - no compounding
Pemegang Unit hendaklah melakukan pembelian unit secara manual di kaunter jika hendak melaburkan semula pulangan yang telah diterima

DOWNLOAD PROSPEKTUS AHB | AHB PROSPECTUS - AKAN DATANG

Iklan AHB di TV
Download Iklan TV - Video 1
Download Iklan TV - Video 2
Download Iklan TV - Video 3

Antara kelebihan AHB ialah pengagihan dividen dua kali setahun berbanding ASB sekali setahun.

Link info AHB dari Akhbar
Berita Harian

Terdapat jugak iklan-iklan di surat-surat khabar dan setiap iklan ada Penafian seperti di bawah:

Sumber: Berita Harian (Khamis, 13 January 2011)

"Maklumat yang terkandung dalam bahan promosi ini merupakan maklumat am dan tidak mengambil kira objektif, situasi dan keperluan kewangan individu anda. Anda hendaklah berjumpa dengan penasihat profesional anda sendiri sebelum melabur.

Sebelum melabur, anda dinasihatkan untuk membaca dan memahami kandungan Prospektus Amanah Hartanah Bumiputera bertarikh 29 November 2010 (tamat pada 28 November 2011) yang telah didaftarkan di Suruhanjaya Sekuriti. Walaupun telah didaftarkan, Suruhanjaya Sekuriti tidak akan bertanggungjawab di atas segala isi kandungan prospektus. Salinan prospektus boleh diperolehi daripada mana-mana cawangan Malayan Bangking  Berhad.
Andalah adalah diingatkan bahawa sebarang pelaburan di dalam mana-mana unit amanah saham akan membawa risiko yang tersendiri. Anda juga hendaklah menimbang segala yuran dan caj yang terlibat sebelum melabur di dalam unit amanah. Pengagihan yang perlu dibayar, jika ada, mungkin akan mengalami kenaikan atau penurunan. Unit-unit amanah, tertakluk kepada unit-unit sedia ada akan diterbitkan selepas penerimaan borang permohonan yang lengkap diisi dan tertakluk kepada terma dan syarat yang terkandung di dalam prospektus."

PENGAGIHAN DIVIDEN
  1. Dividen Pertama: 2.17% - dibayar pada 18 Apr 2011
  2. Dividen Ke-2:


17 comments:

  1. Salam..apa khabar..? selalu-selalulah lawati laman blog saya kerana di blog saya sentiasa ada berita/info terkini untuk saya kongsikan bersama rakan-rakan semua.Serta tinggalkan komen saudara/saudari sebagai penambahbaikan,untuk memantapkan lagi blog saya..tq

    asri-bizworld.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. bro asri, thanks for drop by. ok nnt saya visit blog kamu. pasti ada info berguna.

    ReplyDelete
  3. Sy mmg dh lama berminat dgn pelaburan ini slps tgk iklan di tv tp tdk berkesempatan lg tuk pi ke maybank... mgkin maklumat dr en. hadi dpt membantu sy... thanks for the info... x sbr nak bc sambungannya...

    ReplyDelete
  4. Greetings from Exabytes.

    We would like to invite you to join our Angel Programme.
    All you need to do is just to place our banner in your blog,
    you are on the way to earn up to RM1180.
    On top of that, you will be given RM50 bonus upon sign up.

    You may visit this link for further details on our Angel Programme:

    http://exabytes.com.my/partners/angel/

    ReplyDelete
  5. tu la tgk iklan tu mcm tertanya2 gak apa sbnrnya AHB tu..thanks for the info...

    ReplyDelete
  6. Untuk yang terbaek Unit Amanah Harta Tanah drp Public Mutual
    Dijemput ke Blog http://art-unittrustagent.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Insya Allah, saya akan melawat blog saudara ART.

    ReplyDelete
  8. Saya sedang research mengenai AHB ni, dan terjumpa blog saudara. setakat ni yang paling lengkap penerangan mengenai AHB ni. Syabas saudara.. semoga beroleh keberkatan dan pahala dari perkongsian maklumat dan ilmu.

    Saya sebenarnya risau AHB ni akan jadi seperti badan2 pelaburan gergasi lain yg berlindung di bawah nama Bumiputera dan Islam - contoh - KWSP, ASB (di uruskan oleh PNB), Tabung Haji - yang pada awal penubuhan nya sungguh murni niatnya - memberi peluang orang melayu menabung dan beroleh kekayaan melalui unit trust, atau memberi peluang orang melayu tunaikan haji dgn simpanan sendiri , atau tabung persaraan masa tua..

    apa jadi semua fund ni? - semua jadi tempat kerajaan korek utk bail-out macam2. Sudahnya ASB tidak lagi beri pulangan macam mula2 dulu, EPF jauh skali , dan THaji - dah jauh tersasar langsung dari dasar awal nya.. tak boleh harap langsung dividennya.

    persoalan yg bermain di minda : adakah AHB ni satu lagi fund yg nak mempermainkan orang melayu / islam? Tengok iklan di akhbar hari ni. kesian tgk muka orang tua melayu di bodoh-bodohkan begitu seronok ada harta-tanah hebat2!

    Sekadar pendapat saya.

    ReplyDelete
  9. Saudara morpheuzneo,
    Terima kasih atas komentar saudara. Saya pulangkan kepada individu masing-masing untuk menilainya.

    ReplyDelete
  10. woww.. byk info2 yg menarik

    salam persinggahan dari rakan bloggers baru..

    ReplyDelete
  11. Terima kasih untuk maklumat berguna di atas. Walaubagaimanapun, pandangan Saudara Morpheuzneo harus diberi perhatian memandangkan negara kita sentiasa diancam permainan politik yang agak meruncing selepas PRU 2008 sebelum ini. Tambahan pula prospek hartanah di kawasan2 yang disebut dalam prospektus juga agak dikhuatiri kestabilannya. Sekadar pandangan peribadi. Saya syorkan untuk semua bakal2 pemegang unit untuk memahami prospektus sepenuhnya dan membuat sedikit kajiselidik berkenaan dengan pelaburan anda. Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  12. alamak baru nak try melabur..tapi bile baca all the above comments..now i'm thinking twice time...

    ReplyDelete
  13. kejap ek..jika berbalik kepada asal adakah benar untg saya hanya 85.32 jer paada 6 bulan pertama/

    ReplyDelete
  14. saya berminat untuk melabur kat AHB ni,cuma nak tanya untuk pengiraan pendapatan,6 bulan,contoh ambil kira saya melabur sebanyak RM 2000.tidak pernah buat pengeluaran selama 6 bulan so,berapakah diveden yang saya dapat?

    ReplyDelete
  15. Jika agihan adalah sebanyak 4%, maka jumlah pendapatan ialah 2,133 x 4% = 85.32 untuk 6 bulan yang pertama

    Read more: http://mdhady.blogspot.com/2010/12/amanah-hartanah-bumiputra.html#ixzz1QMPYXBqp

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum wbt,
    saya ingin mengetahui apakah prospek pelaburan ini? apakah jaminan bahawa pelaburan ini mendapat kelulusan dan adakah undang-undang yang menyokong dan melindungi pelaburan ini? sekadar ingin tahu...dapat membantu dan didahului dengan terima kasih.

    ReplyDelete
  17. Xavi Gerad Jude Am. Aiicco Insurans plc wakil. Kami menawarkan pinjaman kepada kadar bayaran balik 3%. Ini (CEO) hubungi kami jika anda berminat alamat e-mel: xavigeradloanfirm@yahoo.com
    Aiicco insurans plc mengambil hanya dibenarkan mendaftar lebih umur 20.
    Pelaburan Pinjaman Peribadi.
    Pinjaman harta Pelaburan.
    Pinjaman penyatuan.
    Pembinaan Pinjaman.
    Pilih satu atau pembayaran-tahun.
    Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
    Terma pinjaman yang fleksibel.
    Tiada pinjaman sehingga untuk Tahun EUR 5000 8000.000.00.
    Syarikat kami adalah proses yang boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik. Jude GERAD bugün.SR Kami Pelaburan plc: Jawapan hendaklah dihantar Namakan. E-mail: xavigeradloanfirm@yahoo.com

    ReplyDelete